ليليانا
28-09-2010 - 01:35 pm

السلام عليكم يا بنات

جايبالكم طريقه الشاورما السورى انا بعرف اعملها كويس جدا حبيت اعلمكم لانها بجد تحففففه اوى اوى اوى

نبدأ بالطريقه

فرخه

زبادى واحده

ملح وفلفل

خل

حبهان مفروم

مايونيز

بطاطس

خيار مخلل

عيش الشامى

تجيبى الفرخه وتسلقيها وبعدين تقطعيها قطع صغيره خالص نساير صغيره وبعدين تعملى الخطله لوحدها الاول تحطى الزبادى واحده بس وتهرسيها بشوكه وتحطى عليها الملح والفلفل الى انتى عايزاه ومعلقه خل وشعره حبهان مفروم وتقلبى كويس بعدين تحطى الفراخ عالخلطه دى وتقلبيها كويس وبتحطيها فى الفرن 10 دقايق ربع ساعه المهم ان الخلطه دى الفراخ لازم تشربها وعادى لو فتحتى الفرن وبصيتى عليها لما تخرج بتكونى محضره العيش تمسكى كل رغيف عيش كامل بتحطى ع نصه كده مايونيز بالمعلقه مش كتير بيدهن بس وبعدين تحطى من الفراخ بعدين بتكونى مجهزه البطاطس المحمره بتحطيها والخيار المخلل بتحطى اتنين او تلاته ع حسب بعدين بتلفى الساندوتش كده كله فى بعضه وفى ورق بيتباع المفروض بتلفيه بيه عشان ميفركش من بعضه ورقه بتكون اد المنديل ويكون جمب الاكل فى كاتشب عشان لو حد عايز

عشان نوفر كمان طريقه عمل المايونيز

تجيبى بيضه وتحطيها فى الكبه او الخلاط اى حاجه وتحطى عليها ملح وفلفل ومعلقه خل وتشغلى الخلاط وهو شغال تحطى زيت بس سرسوب كده تفضلى بتحطى لحد ما تلاقيه بقى لون المايونيز ومسك نفسه

لو فى استفسار تانى انا موجوده يا بنات

ولو سمحتو جربو بقى وقولولى رايكو بجد

:MsgPlus_Img0737::MsgPlus_Img0617::MsgPlus_Img0617::MsgPlus_Img0617::MsgPlus_Img0737:

التعليقات (4)

ام شهد العسل
ام شهد العسل
28-09-2010 - 02:08 pm

تسلمى ليليان على الطريقه السهله وان شاء الله نجربها

ام معن
ام معن
28-09-2010 - 02:16 pm

طيبه وشهيه وسهله يسلمووووو على الوصفه

ليليانا
ليليانا
28-09-2010 - 03:53 pm